Kúpiť ergometer – e-shop

Sprievodca výberom
ergometrov


Ergometer  >  Sú lepšie bicykle a ergometre, alebo beh?

Sú lepšie bicykle a ergometre, alebo beh?

Mnohé internetové fórum rieši, či je lepšia cyklistika, alebo behanie. Vyjadrujú sa k tomu rekreační aj profesionálni športovci. Isté je, že šport má byť predovšetkým zábavou, a tak by mal byť všestranný.

Kto sa sústredí najmä na behanie, môže ho na jar a v lete dopĺňať cyklistikou, v zime ergometrom. Bicykel totiž odľahčí kĺbom a navyše predstavuje jeden z najlepších dopravných prostriedkov. Umožňuje prekonať veľké vzdialenosti s rozumnou námahou. To je však aj nevýhoda bicykla, kedy napríklad pri jazde z kopca nevydávate žiadnu energiu.

Na druhej strane, na Maratónskom blogspote sa píše: "Aj pomerne slušný bežec behá zhruba hodinu, maximálne povedzme dve hodiny. Na bicykli možná idete v máličko nižšej intenzite, ale väčšinou podstatne dlhšie." Jeho autor uvádza, že jazdou na bicykli vydá rádovo viac energie než behaním, preto ju odporúča aj k chudnutiu a zlepšeniu aeróbneho výkonu.

Ergometre a chudnutie

Pre cielené zníženie hmotnosti je ideálny ergometer, pretože si na ňom nastavíte všetko potrebné a máte prehľad o svojich výkonoch. Musíte ho však používať aspoň 30 až 40 minút v správnej tréningovej zóne. Len tak budete vydanú energiu čerpať z tukových zásob, a nie zo svalového tkaniva.

Základom efektívneho tréningu na ergometri je tepová frekvencia (ukazovateľ intenzity cvičenia). Odporúča sa dodržiavať 55 až 70 % maximálnej tepovej frekvencie. Tú zistíte orientačne odčítaním svojho veku od čísla 220 (napr. 220 - 30 = 190 tepov za minútu je max. TF 30ročného človeka).

Pozor však na začiatočnícke chyby a pri štarte cvičenia na ergometri sa neprepínajte. Tu platí úplne to isté, čo pre behanie v teréne: efektívnejší je pomalší a dlhší pohybová aktivita, a taká, ktorá vás bude baviť. V prírode je to ľahké, tam sú zmeny na každom kroku, a u domácich trenažérov si vypomožte treba ich napojením na tabliet či chytrý telefón, čím sa dostanete do terénu aspoň online. Máte tak zaistený pestrý tréning aj v nepriaznivom počasí.

Výživa pri športových aktivitách

Pri chudnutí si upravte tiež jedálniček - rozdeľte stravu na 5 menších denných dávok a doplňte ju vlákninou, vitamínami, minerálmi a kvalitnými tukmi (tzv. esenciálnymi mastnými kyselinami). Pite najlepšie čistú vodu, nesladený čaj a občas minerálku či iontový nápoj. Pokiaľ bežecký alebo cyklistický tréning zvládnete zhruba do 45 minút, nemusíte priebežne jesť ani piť, zhruba po hodine je to však nevyhnutné, aby vám v určitej chvíli nedošli sily.

Záverom

Z hľadiska metabolizmu, srdca a dýchania je záťaž pri poctivo vykonávaných športoch obdobná. Či zvoliť bicykel, alebo beh, je teda skôr vecou osobnej voľby, ako všeobecného odporúčania. Vedľa vytrénovaných bežcov tu vždy bude väčšina ľudí, ktorá sa chce pohybovať len regeneračne, a pre tých môže byť najlepšie riešenie ergometer v obývačke, na ktorý môžu nasadnúť úplne kedykoľvek.

Zdieľajte článok



Odporúčame ergometre




Ďalšie novinky

Prepojte ergometer s tabletom, jazdite a bavte sa!

Keď sa ľudia vyjadrovali k tomu, prečo svoj ergometer využívajú nedostatočne, uvádzali väčšinou, že jazda na ňom je neuveriteľne nudná. Niekdajšie stroje mali len obmedzené funkcie. Doba sa však mení priam závratne a súčasné modely toho ponúkajú naozaj veľa.

Sú lepšie bicykle a ergometre, alebo beh?

Mnohé internetové fórum rieši, či je lepšia cyklistika, alebo behanie. Vyjadrujú sa k tomu rekreační aj profesionálni športovci. Isté je, že šport má byť predovšetkým zábavou, a tak by mal byť všestranný.

všetky novinky